Agile Fotospel

Stap1 Agile Fotospel

Inleiding

Het Agile Fotospel bestaat uit 50 diverse, met zorg geselecteerde afbeeldingen, bedoeld om een gevoel, associatie of gemoedstoestand te vertegenwoordigen. De afbeeldingen kunnen worden ingezet bij het faciliteren van een gesprek. Omdat beelden veel meer zeggen dan woorden maakt dit het makkelijker om een gesprek te starten over bijvoorbeeld een ervaring of een gevoel.

Hieronder staan enkele voorbeelden van toepassingen van het Agile Fotospel.

Agile Fotospel Stap1

Gefeliciteerd met je aankoop van het Agile Fotospel

Hulpmiddel bij evaluaties

Bij gesprekken waarin iets wordt geëvalueerd probeert men vaak een gevoel of ervaring te verwoorden. Denk hierbij aan een evaluatie van een vergadering, teamsessie of een project. Bij het uiten van gevoel is het niet altijd makkelijk om de juiste woorden te vinden. Het Agile Fotospel is daarom uitermate geschikt als hulpmiddel bij evaluaties. Door de diverse samenstelling van de afbeeldingen is het altijd mogelijk om tenminste een van de afbeeldingen te koppelen aan de emoties of het gevoel van dat moment.

Structuur van een evaluatie

Alle deelnemers wordt vooraf dezelfde vraag gesteld waarna alle deelnemers 5 minuten (tegelijkertijd) 1 of meerdere foto’s kunnen uitkiezen. Voorbeelden van vragen zijn:

  • Wat is de belangrijkste les die je vandaag hebt geleerd?
  • Welke collega wil je een compliment geven, en waarom?
  • Hoe is het project voor jou verlopen?

Uiteraard kunnen er meerdere rondes worden ‘gespeeld’, waarbij er telkens een andere vraag wordt gesteld.

Verbeterpunten verzamelen

Een veelvoorkomende meeting in het werken met Scrum of een andere vorm van Agile werken is de retrospective. Vaak afgekort tot ‘retro’. Het is een bijeenkomst van leden uit een team waarbij wordt teruggekeken op de afgelopen periode (sprint), vlak voor er weer een nieuwe periode start. Het doel van deze meeting is het benoemen van verbeterpunten die direct in de volgende sprint kunnen worden toegepast. Maar ook spanningen tussen teamleden, onderlinge relaties of andere emoties kunnen worden besproken tijdens een retrospective.

Hulpmiddel bij het vertellen

Met het Agile Fotospel heb je een origineel hulpmiddel in handen om een retrospective te faciliteren. Elke deelnemer van de retrospective kiest 1 tot 3 verschillende kaarten. Met behulp van deze kaarten kan de deelnemer vervolgens beginnen met het vertellen van zijn of haar verhaal. De kaarten zijn divers genoeg om allerlei verschillende emoties op te roepen zoals onmacht, overwinning, teamgevoel, angst, vertrouwen en vele andere. Dit maakt het een goed hulpmiddel om moeilijke onderwerpen binnen een groep of team bespreekbaar te maken.

Anders dan bij een reguliere retrospective kun je de deelnemer al bij binnenkomst enthousiasmeren door de foto’s vooraf verspreid op tafel neer te leggen.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Het Agile Fotospel beperkt zich niet tot gebruik tijdens een evaluatie of retrospective. Het kan worden gebruikt als hulpmiddel voor allerlei soorten gesprekken waarbij moet worden gereflecteerd, geëvalueerd of beoordeeld. Maar het kan ook worden ingezet om een verwachting vooraf te bespreken of om een kennismakinggesprek te starten.

Variatie

De meest voor de hand liggende vorm van gebruik van het Agile Fotospel is om de deelnemers voor het gesprek enkele kaarten te laten kiezen en ze te vragen aan de hand van deze kaarten hun verhaal te vertellen. Er is gelukkig ook meer variatie mogelijk in de toepassingen. Door de ‘spelregels’ aan te passen kunnen weer nieuwe manieren worden gevonden om een gesprek op te starten. Zo kunnen deelnemers bijvoorbeeld kaarten voor elkaar kiezen. Of alle kaarten kunnen omgedraaid worden aangeboden om zo een beroep te doen op de creativiteit en improvisatievermogen van de deelnemers.